Meestal gebruikt TOPSET zijn achteruitkijkspiegels voor 2 personen. De grote lederen Joy Ride-stoelhoezen zijn voorzien van tweekleurige stoffen kaarten. Een wereldkaart, in plaats van een scherm, toont Noord-Amerika, Europa en de rest van de wereld. De in de hand gehouden draadloze globale positioneringstelefoon d tempels voor tweerichtingscommunicatie tussen studentbestuurders en hun instructeurs of andere Autorijlessen Eindhoven.
Om de rijles op gang te brengen zal Soto, de leerling, een bocht nemen op de passagiersstoel achter de rechter spiegel. Soto krijgt een korte gids met lokale straten en belangrijke indicatoren, zodat hij een idee krijgt van de weg. Vervolgens rijdt het voertuig door de ‘rucks’ totdat hij bij een verkeerslichtgebied komt. Bij het stoplicht zal het voertuig moeten wachten tot het de eerste afslag naar rechts bereikt. De leerlingen leren hoe ze de handsignalen kunnen afdraaien en hun beurten kunnen coördineren. Ze oefenen eerst met het draaien van links en vervolgens van rechts.
Als ze de stoeprand bereiken, moeten ze stoppen bij het stoplicht. Het tempo van de auto bepaalt hoe snel de leerling kan stoppen voor het stoplicht. Het eerste wat de leerling zal leren als hij bij het licht komt, is zijn voet op het rempedaal te zetten. Hij kan dan versnellen naar het licht. Terwijl hij dit doet, leert de passagier dat het licht zojuist groen is geworden. De examinator zal de verkeerssituatie bekijken en Soto vertellen wanneer hij het proces van groen licht moet geven.
Als de examinator zegt dat hij weg moet gaan, moet Soto gas geven om bij de lijn te komen. Terwijl hij dit doet, zal hij beide kanten op moeten kijken om er zeker van te zijn dat het veilig is om verder te gaan. Terwijl hij dit doet, moet de passagier een idee krijgen van hoe de auto zal presteren in de bocht. Eenmaal versneld, zal de student de auto in de richting van de stoeprand draaien. Op de meeste plaatsen zal dit rechts van de stoeprand zijn. Zodra Soto naar rechts draait, zal Soto een bocht naar rechts maken.
Bij het afslaan naar links zal de leerling-bestuurder iets dichter naar de stoeprand gaan, zodat de stoeprand beter te zien is. Het tempo van de bocht is afhankelijk van de zichtbaarheid van de bocht. Het is veiliger om dit in een woonwijk te doen, omdat de zebrapaden beter te zien zijn. Bij het afslaan naar rechts zal de leerling-bestuurder iets dichter naar de stoeprand gaan, zodat de stoeprand beter te zien is. De leerling-chauffeur moet over zijn rechterschouder kijken voordat hij het stopbord of het rode licht passeert.
Op dit punt worden veel rijstudenten nerveus. Ze hebben de neiging om de auto net voor de kruising af te remmen. Deze vroege waarschuwing zal de studentbestuurder echter helpen om sneller uit de weg te gaan van het verkeer. Het beste is om eerst het omgekeerde te doen. Veel rijstudenten worden weggevaagd nadat ze deze beweging een paar keer hebben geoefend. Ze leren van hun fouten en voelen zich meer op hun gemak.